Med et gammelt hus kommer mange skønne opgaver, og det er blot et spørgsmål om at skrevet dem op, prioriteret dem og så kan man gå og plukke fra listen, som det nu passer ind med årstiden, vejret, tiden til rådighed og hvad der nu ellers kan være af udsættende forklaringer.

Her i løbet af december har jeg knoklet ude i haven. For faktisk er vi virkeligt godt med indendørs.
Så det er virkelig udendørs, hvor vejret og års slid har sat sine mærker. Og så var der selvfølgelig også lige den “stille” periode mellem den gamle ejer som ikke kunne vedligeholde haven indtil vi overtog i uge 42, 2024.

Et projekt, som jeg har udsat indtil netop vinter, har været “affaldsbunken” som lå midt i græsplænen.
Med en rød cirkel har jeg markeret hvad der ligner en grøn oase… Men faktisk var det en bunke af marksten, rester fra fældede træer, formuldet haveaffald og så alt det grønne som man kan se – brændenæller.
I løbet af sæson 2025, har jeg gået og slået det ned med buskrydderen, men det har været umuligt at komme til pga. gamle grene og sten.

Drone foto fra 15. oktober

Så over 2 dage, har jeg knoklet rundt i den her bunke.

Som det kan ses på billederne herunder, så har jeg fået fjernet rødderne som var all over, gravet det overskydende jord væk og kørt ind i køkkenhaven.
Dermed til sæson 2026, forventer jeg a der er 20-30m2 mere græs at spille bold på, men måske mere vigtigt – Ingen brændenælder midt i det hele.

Og når ja – Så er der også det mindre robotten skal kører rundt om!

Der ligger forsat et lille projekt med at få hugget bunken med grene til flis – Det er et forårsprojekt.
Det er rester fra forår 2025 og og min opstartet beskæring her i efteråret.
Jeg har faktisk forsøgt at købe en flishugger i Jem og Fix – Men desværre var den ikke pengene værd. Den brændte sammen efter brug over 3-4 gange i efteråret.
Så nu må jeg leje en stor model ind i foråret, når jeg har beskåret frugttræerne.
Planen er så at bruge flisen inde i køkkenhaven, for at lave lidt stier. Det jeg fik lavet med den lille flishugger, har jeg brugt inde i gårdhaven, i det lille bed der er her.

Så var der mit misbrug af højtryksrenser og min trang til at rense “gamle” lag væk på denne gamle ejendom.

Fliser, tag og andre overflader, bærer præg af at have ligget og været udsat for vind, sol og slid i de mange år som huset jo er.
I foråret/sommeren fik jeg ordnet gården, og så stor forskel der faktisk er – Så i en tid hvor have arbejde er begrænset af nedbør og blød græsplæne, jamen så det jo fint at gå rundt på fliserne og spule dem rene.

Her omme i den “daglige” indkørsel, som giver adgang til gården og hoveddøren, jamen her ligger jo den her stribe af fliser – Som forsætter fra gården. Og jo – De blev også super fine lige som dem inde i gården.
Foran huset, ligger den her hjemmelavet “markstens-sti” støbt med mørtel… Og den blev også ganske meget lysere efter en tur med højtryksrenseren.

Alt i alt, pyntede det virkelig at gå nogle timer og lege med vand.
På billederne herunder kan I se før og undervejs. Det var ikke lyst eller tørt i vejret at jeg blev færdig – Så jeg kunne ikke tage nogen billeder af det færdige resultat. Og dronen op i regnvejr og mørke – Giver bare heller ikke mening. Så de to sidste billeder er fra 20. november.

Omme i det jeg kalder blomsterhaven – eller “parken” – Er der et gammelt rosenbed, som er hegnet inde.
Vi gjorde intet ved det i 2024 eller i 2025, indtil nu. Nu måtte det være, for roserne herinde var blevet overfaldet af det levende hegn der omkranser grunden. Roserne var blevet super store – Alt for store, så det faldt sammen.

Så i gang med grensaksen, både den store og den lille.

Der var også en kæmpe stor sommerfuglebusk, lige mellem 2 æbletræer. Hvilket i sig selv jo ikke er noget problem.
Men den var også bare vokset kææææmpe stor, og mange grene var allerede visnet og knastøre.
Så den er også blevet skåret hårdt ned. Så langt ned, at jeg inde i midten, fandt et træ formentlig har selvsået sig…

Nederst i billederne herunder, er billeder af rosenbedet fra i sommers, hvor I kan se hvor tilgroet og utæmmet det var.
Samt jeg har lagt et billede op fra april 2025, hvor jeg har markeret hvor stor sommerfuglebusken var.

Nu ligger der så bare oprydningen tilbage og venter på mig/os derovre. I den forstand, at alle de her tornet grene jo ikke forsvinder af sig selv desværre. Og det gør mega nas at gå og flytte på dem. Så det… venter jeg lige med…

Tak fordi du læste/kiggede med så langt. Vi er langt fra færdige – Så der skal nok komme mere!

Og så var der jo faktisk alligevel en ting mere…
For jeg købte i efteråret noget algefjerner-middel, som jeg har brugt på fliserne inden jeg renser dem med højtryksrenseren.
Det sprøjtede jeg i et forsøg på taget her i december, men jeg var i tvivl om effekten nu hvor temperaturen ikke har været så høj. Normalt siger man min. 5 grader og helst 10 grader, for sådan noget virker.

Her er lige et før og efter billede…
Til venstre, er dronen hvor man kan se det grønne på taget. Og til højre et billede jeg tog da jeg kom over her i midt december. Alt det hvide på taget, er de grønne alger der nu er blevet hvide og døde. Altså virkede det ganske fint.
Så denne gang sprøjtede jeg så resten af taget, fordi det faktisk var 9 grader da jeg var på Bornholm.

Et lille overblik over hvad der fik en tur med højtryksrenseren her på årets sidste tur til Bornholm 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *