Ja, det kan virke lidt pudsigt at jeg starter med at skrive om 2025, når nu de fleste af jer ved at vi har haft solceller siden foråret 2024.
Men nogen gange skal man lige varme op og samle erfaringer sammen inden man skal sige for meget. For når det kommer til solceller så lover sælgerne næsten på niveau med TV-shop uanet mængder af besparelser for verdens bedste produkt. (De yngre generationer ved nok ikke hvad TV-shop er i dag, men det var en ting engang!)

Fakta om vores anlæg

  • På taget er monteret 18 paneler af 410 watt
  • I kælderen er monteret 2 batteri á 5 kwh, med inverter fra Huaweii

Jeg skal nok lave et indlæg som handler mere om hvorfor og hvordan vi kom frem til dette anlæg og hvad det har kostet i 2024.

Hvordan er 2025 gået

Selvom der er en måned tilbage af året, så kan vi godt allerede nu gøre op, om det har været godt eller skidt år med solceller.
Det kan vi fordi der i disse måneder ikke produceres meget energi i solcellerne.
Solen kommer ikke højt op, og dagene er korte. Der er desværre mange overskyet dage og ja – det er vinter i Danmark nu, så produceres der ikke solenergi.

Herunder ses mit overblik over vores forbrug af strøm og ikke mindst produktion af strøm!

Til venstre med det grønne, vises at der er produceret 7,21 MWh eller over 7200 kWh som er en mere kendt enhed.
I den grønne illustration, kan det ses at vi ud af de 7200 kwh, har anvendt 60% af dette, og der er røget cirka 40% ud på nettet til andre strøm-slugere.

Så den mere interessante, den højre side med orange og gul. Her vises hvor meget strøm der er brugt, og hvor det er kommet fra.
Der er altså anvendt næsten 70% grøn energi fra solcellerne og 30% strøm forbrug fra “nettet” eller nærmere betegnet fra en forsyning.
Det her tal kan selvfølgelig stadig ændre sig, og det vil det gøre her i løbet af november og december. Og det vil gøre billedet lidt “mindre optimistisk”, fordi vi jo i disse måneder bruger strøm fra forsyningen og ikke mange fra solen.

Så kort opsummeret ender vi nok på lige omkring 2/3 dele af vores strøm i 2025 er kommet fra solen.

Det som der også kan ses på den nedre graf, er hvordan vores strømforbrug har været hver måned.
Den viser hvordan vi allerede fra marts måned faktisk blev selvforsynende med strøm, da vi producerede mere strøm end vi brugte.
Dog er der en skjult data, som handler om at vi godt kan have brugt strøm fra forsyningen, hvis batteriet er løbet tør, inden solen stod op igen.

Men vi ved dog ved at kigge ind i data for hver enkelt måned, at vi faktisk fra Marts til september i 2025 endte med at være selvforsynende. Det vil sige vores elregning i disse måneder var nærmest 0,00 DKK.

Det er der jo kæmpe stor tilfredsstilles i. Det at være selvforsynende og ikke mindst spare disse penge.
Men 2025 blev også året hvor politikerne igen blander sig meget i el-forsyning og priserne på disse.
I de senere år har vi set højere afgifter på EL, afgifter der blev placeret i “koge timerne”, som jeg selv syntes ramte skævt på særligt børnefamilier. Det her med at den samlede el-pris var dyrest fra cirka kl. 17-20, fordi belastningen er stor. Men det rammer bare skævt i mine øjne.
Men det at vi har kunne drive vores hus på solenergi hele dagen, og om aftenen/natten kan drive det på strøm fra vores batteri, har sikret os gode besparelser.
Og batteriet giver jo så stadig en forsat mulighed for at spare på “afgifterne”, nu hvor solen ikke lader vores batteri op. Men vi kan programmere inverteren til at oplade batteriet, når strømmen er billigst, og bruge den når strømmen er dyrest. Det er der dog en større “kalkyle” på, ifht. hvor meget det slider på udstyr vs. egentlig besparelse.

Det var lidt om vores år 2025 med solceller, og hvad vores anlæg har gjort for os.

Hvordan gik det første år så, 2024?

Det første der er værd at se, er selvfølgelig at vi har produceret næste 1 MWh mere i 2025! Så det er jo dejligt.
Fordelingen af forbrug og salg af strøm, er stort set den samme som i 2025 – Så vores forbrug har været meget li med 2024.

Grafen herunder viser også meget godt hvad vi kan forvente af hele november og december – Her er det nemmest at forvente ingenting, men bare værdsætte nogen af de dage hvor solen måtte skinne 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *